Gebruikte competenties
ik kan onderzoeken
- oriënteer me op een onderwerp en formuleer mijn hoofdvraag (hoe) en daarbij deelvragen (woordspin)
- bedenk het mogelijke antwoord op de hoofdvraag
- maak een plan van aanpak (wat, met wie, wanneer, waar, welke en hoe) en voer het uit
- zoek informatie uit verschillende bronnen
- weet het verschil tussen feit en mening
- verwerk de uitkomsten in een verslag (eigen woorden)
- presenteer een samenvatting, de conclusie(s) en doe aanbevelingen
ik kan zelfstandig leren en reflecteren
- werk volgens mijn plan en stel deze tijdig bij
- kijk na afloop terug op wat goed en minder goed is gegaan en kom met punten ter verbetering
- weet na afloop wat ik geleerd heb en hoe ik het kan toepassen in een nieuwe situatie
- hou mijn vorderingen nauwkeurig bij en weet daarom precies hoe ik er voor sta
ik kan plannen en organiseren
- overzie wat er gedaan moet worden (wat, hoe, wanneer en door wie)
- schat in hoeveel tijd nodig is en hoeveel tijd ik beschikbaar heb
- durf werk aan anderen over te laten
- maak keuzes over wat ik belangrijk vind
- maak een plan van aanpak (agenda, draaiboek, actielijst, enz.)
- voer het plan uit en controleer of ik op schema lig en aan de eisen voldoe
- stel tijdig bij en/of vraag om hulp als ik vastloop
ik kan samenwerken en overleggen
- weet wat de voordelen zijn van samenwerken
- luister actief naar anderen
- kom er samen uit
- houd me aan de afgesproken werk – en taakverdeling
- vraag en geef reactie / tips van en aan anderen
- spreek waardering uit naar anderen
- ben verantwoordelijk voor het groepsresultaat en het groepsproces
ik kan presenteren (mondeling en schriftelijk)
- bedenk wat ik wil vertellen en stem dat af op de doelgroep
- gebruik een logische opbouw (inleiding, informatie, afsluiting)
- kies voor een presentatievorm die bij de doelgroep past
- let op een verzorgde presentatie
- ondersteun de presentatie met (voor) beelden en kies daarbij passende (audiovisuele) hulpmiddelen
- kom duidelijk over en gebruik mijn eigen woorden
- ga na of de informatie is overgekomen
ik kan omgaan met druk en tegenslag
- reageer rustig als iets even niet lukt of mee zit
- kijk of ik het anders kan doen
- vraag tijdig om hulp
- doe iets met kritiek
- weet waar de druk vandaan komt
- haal de druk van de ketel
- haal het afgesproken resultaat